Over de Nullarbor

Hey mensen,

Omdat ik nog veel dingen gepland heb en al met al nog niet zo veel van Australie gezien heb ;P ben ik vrijdag (23-3-07) vertrokken uit Millicent richting Perth. Voordat ik vertrok kwam iedereen (Kerryn, Mark, Bethany, Peyten, Brenton en Lyndelle) afscheid nemen bij Margo & Allan thuis. Helaas was Allan al naar zijn werk, maar hij belde rond de middag om me een goede reis te wensen. Ik kreeg nog de groetjes van James en Clare en een hoop tekeningen die James voor me gemaakt had.

Vanuit Millicent ben ik naar Balaklava (zo'n 500km verderop) gereden om daar te overnachten. Ik ben net op tijd vertrokken want het heeft echt de hele dag geregend! In Gawler heb ik zelfs in iemands garage mijn eten moeten koken!

De volgende dag ben ik via Port Augusta naar Ceduna gereden waar ik aan het strand (noodles) gegeten heb. Zondag ben ik dan echt begonnen aan de Nullarbor Plain, een 1200km lange vlakte waar geen bomen groeien (lastig als je nodig moet...).

Ik heb de Nullarbor in twee dagen overgestoken en onderweg heb ik bijna een emu aangereden... Ja, hoe ik het beest heb kunnen missen vraag ik me ook af... Het landschap veranderd gedurende de rit langzaam van bushland naar een vlakte waar alleen "salt bush" (een soort struik) groeit. Ik heb kangaroes, adelaars, hagedissen, papegaaien, een emu :S en vooral veel road trains (vrachtauto's van soms meer dan 35 meter lang) gezien. Tijdens de rit over de Nullarbor ben ik gestopt bij 5 lookouts waar je de kustlijn en de zuidelijke oceaan kan zien. Dit uitzicht was echt spectaculair! Maar behalve de lookouts ben ik echt van het ene road house naar het volgende gereden en de benzine is hier waanzinnig duur, $1,70/liter!

Maandag kwam ik aan in Norseman (WA) en hier had ik drie opties voor mijn rit naar Perth. Omrijden via het noorden, het zuiden, of een 300km lange dirt road direct naar Hyden en van daaruit een normale weg naar Perth. Ik heb de directe route gekozen omdat ik in Hyden "Wave Rock" wilde bekijken en anders zou ik honderden kilometers om moeten rijden. De dirt road bleek in goede conditie te zijn en ik heb gemiddeld 90km/h kunnen rijden. Halverwege heb ik onder een prachtige sterrenhemel overnacht en mijn auto een kans gegeven om af te koelen. De volgende dag ben ik naar Perth gereden. Het landschap bestaat nu vooral uit bossen waar de hele intratuin in terug te vinden is. Grote (en groene)

eucalyptusbomen met grasbomen en palmen op de bodem, prachtig.

In Perth aangekomen heb ik de auto in de botanische tuin geparkeerd en ben ik te voet de stad gaan verkennen. Het centrum doet me een beetje denken aan Melbourne, alleen een stuk minder chaotisch. Ik heb mezelf op een kebab getrakteerd en ben toen naar een buitenwijk gereden om te slapen.

En dat was het weer ongeveer, ik probeer in Perth mijn verdere reisplannen te maken en een aantal dingen te regelen voordat ik de westkust omhoog rijd.

Nog snel een aantal feitjes,

- ik heb vanaf Millicent 3220km afgelegd (en dat is de directe route)

- het gaspedaal van de auto bedient ook het volume van de radio

- 5 cassettebandjes is NIET genoeg muziek

- road trains op gravel roads slingeren nogal en stoppen niet

- emu's kunnen zich meesterlijk camoufleren

G'day and no worries!

Bart

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Blijf op hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van de belevenissen? Meld je aan voor de mailinglist

Eerdere reisverhalen

Reis blog, ook wel reis webblog genoemd, wordt mogelijk gemaakt door Around the Globe. "Ontmoetingsplek voor en door reizigers". Lees onze Disclaimer